Jappie Kuipers (Stroobos, 1957).

BIOGRAFIE

In de basisschoolperiode kreeg hij reeds belangstelling in muziek maken. Zijn muzikale carrière begon op 7-jarige leeftijd als cornettist bij de plaatselijke fanfare Gloria Dei (later brassband). Daarna is hij als muzikant op cornet en bugel jarenlang actief geweest in brassband De Wâldsang en is tot vandaag de dag nog steeds actief in koperensemble Fryslân Brass.

In 1985 rondde hij zijn opleiding voor docent klein koper (trompet) en Hafabra-directie af aan de Muziekpedagogische Academie te Leeuwarden. Aanvullend hierop heeft hij in 2006 de zomercursus Muziek aan de Basis voor Docent Muziek via de Gehrelsvereniging en Codarts Rotterdam gevolgd.

Van 2008 tot en met 2021 is hij coördinator muziekonderwijs en koperdocent geweest bij Stichting Muziekonderwijs Grootegast, heeft als methodiekdocent gewerkt bij het Prins Claus Conservatorium te Groningen en is tegenwoordig als docent koper verbonden aan Het KunstKwartier te Zuidhorn. Dit alles doet hij vanuit zijn zelfstandige onderneming: J.Kuipers Muziekopleidingen & Consultancy.

Als dirigent is hij verbonden aan het A-orkest van de chr. brassband Hosannah te Leeuwarden en het chr. fanfareorkest Looft den Heer te Oudega.

Sinds 2022 is hij ook verbonden aan “Mear mei Muzyk” door o.a. het verzorgen van dirigentencursussen voor de amateurmuzikant.

Als jurylid is hij vooral werkzaam bij solistenconcoursen, festivals voor jeugdorkesten en diverse Hafabra-festivals

Als landelijk gecertificeerd examinator is hij werkzaam bij de Hafabra-examens vanverschillende muziekorganisaties.

AANBOD

Wat is mijn aanbod?

Als uitvoerend dirigent

Naast het dirigeren van de eigen orkesten ben ik ook inzetbaar als repetitor bv tijdens studiedagen en is tevens beschikbaar voor vervanging bij ziekte van een dirigent.

Lees meer ›

Als docent

Naast het docentschap aan een culturele instelling coach ik projectmatig gevorderde koperblazers op het gebied van blaastechniek en verdere muzikale ontwikkeling als solist of als orkestmuzikant.

Lees meer ›

Als verbinder

Een nieuwe (vaak projectmatige) aanpak met nieuwe werkvormen waarin de ckv vakken en de culturele omgeving van het kind steeds meer een belangrijkere rol gaan vervullen.

Lees meer ›

AGENDA