Wat is mijn aanbod?
AANBOD
Sinds 2022 is hij ook verbonden aan “Mear mei Muzyk” door o.a. het verzorgen van dirigentencursussen voor de amateurmuzikant.
Als jurylid is hij vooral werkzaam bij solistenconcoursen, festivals voor jeugdorkesten en diverse Hafabra-festivals
Als landelijk gecertificeerd examinator is hij werkzaam bij de Hafabra-examens vanverschillende muziekorganisaties.
Als uitvoerend dirigent
DIRIGENT
Naast het dirigeren van de eigen orkesten ben ik eveneens inzetbaar als interim-dirigent, repetitor bv tijdens studiedagen en tevens beschikbaar voor vervanging bij ziekte van een dirigent.
Ondersteuning Hafabra-orkesten bij o.a. verenigingsperspectief
Het schrijven en het uitvoeren van een educatief plan bij een muziekvereniging mag best een specialisme worden genoemd. Belangrijk hierin is de lange termijnvisie van de beginnende tot aan de gevorderde muzikant, die een bijdrage kan leveren aan het cultureel vermogen van een vereniging. In overleg en op aanvraag kan per vereniging op maat een educatie-plan worden gemaakt.
Als Docent
Vanuit mijn ervaring als docent koperblazer aan verschillende culturele instellingen coach ik projectmatig gevorderde koperblazers op het gebied van blaastechniek en verdere muzikale ontwikkeling als solist of als orkestmuzikant.
Het ambacht van instrumentale muziekdocent staat momenteel erg onder druk. Steeds minder vaak kiezen instrumentale studenten voor de docerende kant van het vak. Vanuit mijn expertise werk ik graag aan het behoud en de ontwikkeling van dit mooi ambacht door vooral jonge mensen hiervoor te enthousiasmeren en waar nodig te ondersteunen.
Het ambacht van de instrumentale muziekdocent is een veelzijdig vak! Naast de instrumentale vaardigheden is de bagage op pedagogisch-, methodisch- en didactisch gebied minstens zo belangrijk. Onderwijs is ontwikkeling, en dat geldt eveneens voor de instrumentale muziekdocent. Het aanbod is op te splitsen in individuele coaching (op maat) en groeps-coaching.
Individuele coaching
De inhoud van deze coaching is gericht op:
a. leerplan (leerdoelen, leeractiviteiten etc)
b. leergang (met welk materiaal) en
c. praktische ondersteuning.
Groeps-coaching
De inhoud hiervan is gericht op groeps-coachging via o.a. workshops, inspiratiedagen of een groeps-cursus waarbij bepaalde thema’s van het lesgeven kunnen worden behandeld, eventueel in samenwerking met een gastdocent
Visie van coaching
De visie van coaching is enerzijds gebaseerd op het bloemmodel waarbij de leerling centraal staat en anderzijds gebaseerd op een lange leerlijn van basisschoolproject tot gevorderde muzikant! Vanaf het schoolproject volgt een aanpak vanuit een lange gestructureerde leerlijn:
Fase 1: oriëntatie en kennis maken met.
Fase 2: Groepslessen via blazers-amv.
Fase 3: Vervolgopleiding tot orkestmuzikant of solist.
Fase 4: Verdieping, mogelijk in combinatie met andere instrumenten.
Kan iedereen dirigeren of is dirigeren te leren? Antwoord: dirigeren is een vak apart of beter gezegd een specialiteit, m.a.w. niet iedereen kan dirigeren, maar het is wel te leren, echter een bepaalde bagage is hiervoor absoluut vereist. Dit aanbod is gericht op de gevorderde amateurmuzikant. Te verdelen in:
- Workshop: Dirigeren is te leren”
- Cursus “Basisvorming Dirigeren”.
Workshop: “Dirigeren is te leren”:
Een eenmalige workshop / inspiratie dag met aandacht voor de bagage van de dirigent, zowel praktisch (zoals leiding geven, tacteren, repeteren, instrumenteren etc.) als theoretisch (partituurkennis, instrumentenkennis, theoretische bagage etc.): Locatie: op een centrale plek.
Cursus “Basisvorming Dirigeren”:
Een 1-jarige basiscursus van 8 – 10 bijeenkomsten.
De inhoud van de cursus bestaat uit:
- Tacteren/dirigeren van div. maatsoorten, de voorbereidende beweging bij inzet en afslag, de diverse soorten fermates, articulatie/karakter, dynamiek, tempo en tempowisselingen.
- Orkestscholing (kennis instrumentarium) en eenvoudige instrumentatie voor jeugd- en Hafabra-orkesten
- Partituurkennis(horizontaal en verticaal)
- Het repeteren
- Het leiding geven aan een groep/orkest/ensemble
Daaraan toegevoegd enkele stagemomenten, werkend met een ensemble of een orkest.
Enkele voorwaarden: het bespelen van een blaas- of slagwerkinstrument wordt geadviseerd, en theoretische kennis is vergelijkbaar met C-niveau.
Bovenstaande cursussen worden tot nu toe aangeboden via Mear mei Muzyk en J. Kuipers Muziekopleidingen. Via gesprekken met MBO en HBO wordt momenteel geprobeerd deze cursussen onder te brengen bij de kaderopleidingen van Firda (MBO) en Prins Claus Conservatorium (HBO).
DOCENT
Als Verbinder
Kunst beoefenen en beleven brengt mensen bij elkaar, overbrugt verschillen, zorgt voor zingeving en creativiteit en blijft gedurende langere tijd van betekenis voor betrokkenen. In Nederland zijn er veel mensen die op de één of andere manier deelnemen aan amateurkunst. Juist amateurkunstgroepen zijn plaatsen waar je elkaar kunt ontmoeten. Een muziekvereniging is zo’n amateurkunstgroep. Bij een muziekvereniging kun je naast de ontmoeting ook nog eens samen met elkaar muziek maken en kan daarnaast een broedplaats zijn voor talenten van morgen. En last but not least het dorpsorkest blijft van groot belang voor de leefbaarheid in de eigen omgeving.
Toch zijn er verschillende signalen dat de amateurkunst het de laatste tijd best wel lastig heeft in de huidige maatschappij.
‘Verenigingsperspectief’ is enerzijds een kijkje in de spiegel van de vereniging (hoe staan we ervoor?) en anderzijds hoe werken we samen (jongeren en volwassenen) als vereniging aan de toekomst; mogelijk via een stappenplan (de public affairs). Via OMF (Organisatie Muziekverenigingen Fryslân) volgt dit jaar verdere informatie.
Vereniging en omgeving hebben elkaar nodig. De betrokkenheid naar elkaar toe te bevorderen kan stimulerend werken door elkaar te vinden via gezamenlijke projecten waarbij de muziekvereniging en diverse andere instanties of verenigingen bij worden betrokken. Dit kan zijn:
- Dyn Podium (jouw podium); zowel jongeren als volwassenen een regionaal podium bieden voor allerlei vormen op gebied van kunst en cultuur.
- Een toneelleesverhaal, minimusical of kindervertelling als project samen uit te voeren met de basisschool, muziekvereniging, koor, toneelvereniging en/of dansclub. Inzetbaarheid van vele dorpelingen bij de organisatie, decorbouw, rekwisieten, kleding etc. Uitgevoerd project te Oudega (Smallingerland): minimusical Abel (zie ook https://www.eduforce.nl/catalogsearch/result/?cat=&q=Abel )
Werden voorheen schoolvakken op de basisschool altijd apart aangeboden, tegenwoordig werken scholen steeds vaker vanuit een thema. Thematisch werken waarbij “vakoverstijgend” verschillende vakken worden gecombineerd. Een nieuwe (vaak projectmatige) aanpak met nieuwe werkvormen waarin de ckv vakken en de culturele omgeving van het kind steeds meer een belangrijkere rol gaan vervullen.
De vakdocent muziek en de leerkracht van de groep kunnen hierin samen optrekken door samen doelen te stellen, samen de lessen uit te voeren en samen te evalueren (Living Lab). Te vaak gaat het hierin nog om twee verschillende werelden. Een coaching-traject kan deze werelden van vakleerkracht en groepsleerkracht dichter bij elkaar brengen. Gerdien Kuipers kan d.m.v. inspiratiebijeenkomsten voor teams een dergelijk coaching-traject per school op maat verzorgen.
VERBINDER
Co-project
Het “toneellezen” is een goed voorbeeld van een vorm van ondernemend en onderzoekend leren voor het kind. Een toneelleesverhaal is een soort van mini-musical.
1. Toneelleesverhaal
‘Abel, een verhaal over dromen en ontdekken’ , gebaseerd op de ontdekkingsreiziger Abel Tasman (1603 – 1959 en afkomstig uit het dorp Lutjegast). Doelgroep: groepen 5-7 basisschoolleeftijd. Te combineren met een bezoek aan het Abel Tasman Museum te Lutjegast en geschikt voor Hafabra-orkesten, een arrangement van de
liederen .
2 .Talentontwikkeling in de regio;
een samenwerking van basisschool, muziekvereniging en muziekvakdocent /kunsteninstelling. Aanbod: in concertvorm te ontwikkelen “Jonge mensen op weg naar……” (o.a. het concertpodium). Doelstelling: A. kinderen lokaal een podium geven, bv van het zingen van een lied door een kleuter tot aan een trompetsolo van de gevorderde leerling….) en B. Impuls aan de
leefbaarheid in de dorpen.
J.Kuipers
BIOGRAFIE
Als cultureel ondernemer ben ik werkzaam in het muziekonderwijs als coördinator en docent koperblazers. Tevens ben ik actief als dirigent van enkele muziekverenigingen.
Jappie Kuipers (Stroobos, 1957) begon zijn muzikale carrière als cornettist op 7-jarige leeftijd bij de plaatselijke fanfare. Daarna is hij als muzikant op cornet en bugel jarenlang actief geweest in o.a. brassband De Waldsang en koperensemble Fryslân Brass. In 1985 rondde hij zijn opleiding voor docent klein koper (trompet) en Hafabra-directie af aan de Muziekpedagogische Academie te Leeuwarden
AGENDA

Agenda 3
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce pellentesque

Agenda 4
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce pellentesque

Agenda 2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce pellentesque

Agenda 1
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce pellentesque


