Wat is mijn aanbod?

AANBOD

Sinds 2022 is hij ook verbonden aan “Mear mei Muzyk” door o.a. het verzorgen van dirigentencursussen voor de amateurmuzikant.

Als jurylid is hij vooral werkzaam bij solistenconcoursen, festivals voor jeugdorkesten en diverse Hafabra-festivals

Als landelijk gecertificeerd examinator is hij werkzaam bij de Hafabra-examens vanverschillende muziekorganisaties.

Als uitvoerend dirigent

DIRIGENT

Naast het dirigeren van de eigen orkesten ben ik (of is hij) ook inzetbaar als repetitor bv tijdens studiedagen en is tevens beschikbaar voor vervanging bij ziekte van een dirigent.

Daarnaast is hij ook inzetbaar voor het dirigeren van jeugdorkesten en/of nieuw talent orkesten (orkesten voor volwassenen)

Ondersteuning Hafabra-orkesten bij het maken van een jeugdplan.

Het schrijven en het uitvoeren van een jeugdplan bij een muziekvereniging mag best een specialisme worden genoemd. Belangrijk hierin is de lange termijnvisie van de beginnende tot aan de gevorderde muzikant, die een bijdrage kan leveren aan het cultureel vermogen van een vereniging. In overleg en op aanvraag kan per vereniging op maat een jeugdplan worden gemaakt.

Als Docent

DOCENT

Als Verbinder

VERBINDER

Een co-productie van Kuipers & co (Gerdien Kuipers en Jappie Kuipers)

Werden voorheen schoolvakken op de basisschool altijd apart aangeboden, tegenwoordig werken scholen steeds vaker vanuit een thema. Thematisch werken waarbij “vakoverstijgend” verschillende vakken worden gecombineerd. Een nieuwe (vaak projectmatige) aanpak met nieuwe werkvormen waarin de ckv vakken en de culturele omgeving van het kind steeds meer een belangrijkere rol gaan vervullen.

De vakdocent muziek en de leerkracht van de groep kunnen hierin samen optrekken door samen doelen te stellen, samen de lessen uit te voeren en samen te evaluren (Living Lab). Te vaak gaat het hierin nog om twee verschillende werelden. Een coaching-traject kan deze werelden van vakleerkracht en groepsleerkracht dichter bij elkaar brengen. Gerdien Kuipers kan d.m.v. inspiratiebijeenkomsten voor teams een dergelijk coaching-traject per school op maat verzorgen.

Co-project

Het “toneellezen” is een goed voorbeeld van een vorm van ondernemend en onderzoekend leren voor het kind. Een toneelleesverhaal is een soort van mini-musical.

1. Toneelleesverhaal

‘Abel, een verhaal over dromen en ontdekken’ , gebaseerd op de ontdekkingsreiziger Abel Tasman (1603 – 1959 en afkomstig uit het dorp Lutjegast). Doelgroep: groepen 5-7 basisschoolleeftijd. Te combineren met een bezoek aan het Abel Tasman Museum te Lutjegast en geschikt voor Hafabra-orkesten, een arrangement van de
liederen .

2 .Talentontwikkeling in de regio;

een samenwerking van basisschool, muziekvereniging en muziekvakdocent /kunsteninstelling. Aanbod: in concertvorm te ontwikkelen “Jonge mensen op weg naar……” (o.a. het concertpodium). Doelstelling: A. kinderen lokaal een podium geven, bv van het zingen van een lied door een kleuter tot aan een trompetsolo van de gevorderde leerling….) en B. Impuls aan de
leefbaarheid in de dorpen.

J.Kuipers

BIOGRAFIE

Als cultureel ondernemer ben ik werkzaam in het muziekonderwijs als coördinator en docent koperblazers. Tevens ben ik actief als  dirigent van enkele muziekverenigingen.

Jappie Kuipers (Stroobos, 1957) begon zijn muzikale carrière als cornettist op 7-jarige leeftijd bij de plaatselijke fanfare. Daarna is hij als muzikant op cornet en bugel jarenlang actief geweest in o.a. brassband De Waldsang en koperensemble Fryslân Brass. In 1985 rondde hij zijn opleiding voor docent klein koper (trompet) en Hafabra-directie af aan de Muziekpedagogische Academie te Leeuwarden

AGENDA